Recruiter WerkWijzer
Binnen recruitment staat integriteit voorop. De gegevens van kandidaten worden vertrouwelijk behandeld en blijven in bezit van de opdrachtgever. Uiteraard geldt dit tevens voor de gegevens van de opdrachtgever.
Bij het “recruitment is marketing” principe werf je vanuit de kandidaat. De werving bestaat uit drie fases: Onderzoek, strategie, implementatie.
Onderzoek recruitment GAP: De 8 W’s
- wie bent u als organisatie en als werkgever
- waarom willen mensen zo graag bij u werken
- wat is de vacature vraag
- wat is uw aanbod voor de kandidaat
- wat vindt de kandidaat belangrijk in een baan
- waar bevindt deze zich, hoe bereik je de kandidaat
- wil uw kandidaat een nieuwe baan (hoe groot is de visvijver)
- wie is uw concurrent voor deze kandidaat
Strategie: Recruitment Plan
- hoe kunnen wij deze kandidaat het best aantrekken
- wat hebben wij hiervoor nodig (budget)
- welke recruitment kanalen zetten wij in
- hoe lang gaat dit duren
Implementatie
- wervingsprofielen opstellen
- optimaliseren arbeidsmarktcommunicatie, social media, Employer Branding
- inhouse search/incentive program
- werken bij site
- pro-actief werven d.m.v. networksearch, social media, jobboards, on/offline media campagnes
- selecteren & aanspreekpunt voor externe partijen zoals uitzend –en detacheringsbureaus, W&S-bureaus
- afhandelen instroom van cv’s, correspondentie met kandidaten, kandidaten uitnodigen, inplannen, STAR interview afnemen, afwijzen of vervolg gesprekken inplannen
- referentie check
- voortgang bewaken
- rapportages bijhouden
- gesprekken met lijnmanagement
deel deze informatie via jouw sociale netwerk